Nieuws

  • Sport Meetingpoint Heiloo

    Wethouder Rob Opdam open Sport Meetingpoint

    Lees meer
  • De Barre workout is booming!

    De Barre workout is booming! Topmodellen zweren al jaren bij Barre vanwege he...

    Lees meer
Meer nieuws

Spinning bij Palestra Sports in Heiloo

Het spinning®-programma is het meest uitgebreide indoor-cycling programma dat op dit moment beschikbaar is. Het spinning®-programma is gebaseerd op kennis uit de wielersport, sportgeneeskunde, inspanningsfysiologie, vechtsporten en sportpsychologie. Bij Palestra Sports wordt dit programma aangeboden door gediplomeerde instructeurs. Het intensiviteitniveau wordt bepaald door de sporter zelf en is daarom voor iedereen toegankelijk: voor jong en oud, voor atleet of ongetrainde. De spinning®-les is dus een manier om op eigen niveau toch samen met anderen te sporten. Positieve effecten van de trainingsvorm zijn vetverbranding, een verhoogd prestatievermogen, een sterker afweersysteem, verminderde blessuregevoeligheid en meer energie. Bij het spinning®-programma voor beginners ligt de nadruk op gevoel, ritme, muziek, plezier en het leren kennen van de fiets. In de lessen voor gevorderden wordt geleerd hoe beschikbare energie optimaal gebruikt kan worden. Vanzelfsprekend is de beschikbare energie individueel zeer verschillend en afhankelijk van de leeftijd en conditie. Tijdens de lessen voor gevorderden wordt gebruik gemaakt van hartslagmeting en het zogenaamde Energy Zones™ Trainings-programma. Een fundament van dit spinning®-concept is dat de intensiteit van de activiteit gebaseerd is op fysiologische parameters zoals de hartfrequentie. De bedoeling hiervan is het voorkomen van onverantwoorde overbelasting. Kortom, het spinning®-programma op de speciale spinning®-bike is gericht op verbetering van fitheid en de gezondheid!

Uitrusting

Bidon
Het belangrijkste onderdeel van je uitrusting is je bidon. Er is niets dat slechter is voor je dan te weinig drinken tijdens de les. Probeer voor en na de les een halve bidon te drinken en drink tijdens de les minimaal een hele bidon.

Schoenen
(Fiets-)Schoenen met een harde zool zijn de beste schoenen voor Spinning®-lessen. Alle Spinning®-fietsen bij TCH zijn voorzien van SPD-clips. 

Fietsbroek
Het dragen van een fietsbroek (met zeem) verhoogt je zitcomfort en wordt door de Spinning®-Instructeurs geadviseerd.

Fietshandschoenen (optioneel)
Bij zwetende en/of pijnlijke handen zijn fietshandschoen de oplossing. Let op bij het kopen van deze fietshandschoenen dat deze goed passen.

Handdoek
Het gebruik van een handdoek kan tijdens de les handig zijn indien je veel zweet.

Hartslagmeter: Waarom een hartslagmeter gebruiken?
Door inspanning versterk je de belangrijkste spier in je lichaam: je hart. Als je je inspant dien je wel op te letten hoe intensief je sport. Want is je hartslag te laag, dan doe je te weinig en verbetert je conditie minder. Is je hartslag te hoog, dan ben je binnen de kortste keren uitgeteld en neemt de kans op overbelasting en blessures toe. 
De hartslag is de belangrijkste graadmeter voor de intensiteit van de activiteit tijdens de les. Een hartslagmeter meet je hartslag tijdens de training en helpt je deze te relateren aan je maximale hartslag. Hiermee kun je het trainingsniveau bepalen. Tijdens de Spinning®-lessen bij TCH wordt gebruik gemaakt van hartslagmeters, deze geven je directe feedback tijdens het sporten. Door op je hartslag te letten, sport je effectiever en veiliger. Zo bereik je in minder tijd je doel.

Bepalen van de maximale hartslag
De maximale hartslag is het aantal hartslagen per minuut waarboven je hart niet kan komen, ongeacht het niveau van de inspanning. Het is belangrijk om je maximale hartslag te bepalen alvorens je de optimale trainingshartslag kunt bepalen die je gebruikt tijdens het sporten. Je kunt je maximale hartslag schatten door de onderstaande formule te gebruiken:
Voor mannen: Maximale hartslag = 220 - leeftijd
Voor vrouwen: Maximale hartslag = 226 - leeftijd 

Het gebruik van de hartslagmeter gedurende de les
Het doel van de les (krachtopbouw, vetverbranding, interval (conditieopbouw)) bepaalt de intensiteit van de training en daarmee de hartslagzones. Een hartslagzone is een gebied waarin je het gewenste resultaat zult bereiken en waarin je prettig en veilig kan sporten zonder kans op oververmoeidheid. De hartslag wordt uitgedrukt in een percentage van je maximale hartslag. 

De docent geeft aan met welk hartslagpercentage je gedurende een bepaald nummer moet trainen. Je beenslagritme wordt bepaald door het ritme van de muziek. Door aanpassing van de weerstand kun ervoor zorgen dat je precies het gewenste hartslagpercentage bereikt.
Iemand die ongetraind is zal bij een bepaalde inspanning eerder een hoge hartslag hebben dan iemand die getraind is. Dus zal een getrainde sporter meer weerstand moeten gebruiken om op het gewenste hartslagpercentage te komen. Hij moet dus zwaarder trappen. Door het gebruik van een hartslagmeter train je tijdens de Spinning® les altijd op je eigen niveau! 

Een hartslagmeter is dus belangrijk om het maximale effect van je les te hebben en je niet te onder- of overtrainen.

Soorten hartslagmeters
Een hartslag meter bestaat uit een band met een opnemer (zorg dat de contactoppervlakken met de huid altijd vochtig zijn) deze zendt de hartslag uit naar een klokje (de ontvanger).

  • De eenvoudigste hartslagmeters geven de hartslag aan in slagen per minuut. M.b.v. het kaartje dat je in de les krijgt en dat afhangt van je geslacht en je leeftijd kun je nu het hartslagpercentage bepalen.

  • Meer uitgebreide hartslagmeters hebben de mogelijkheid om je hartslagpercentage af te lezen. Je moet dan je geslacht en je leeftijd invoeren in je klokje.

  • Geavanceerde hartslagmeters hebben een gecodeerde ontvanger. Je weet dan zeker dat je je eigen hartslag afleest en niet die van je buurvrouw of buurman.

Je kunt al een eenvoudige hartslagmeter kopen vanaf ca. 20 euro. Bekende merken zijn Polar en Sigma, maar ook de Aldi verkoopt af en toe goede hartslagmeters. Kijk ook eens op internet. In het begin is het uiteraard altijd mogelijk om een hartslagmeter te lenen!

Nieuws

  • Sport Meetingpoint Heiloo

    Wethouder Rob Opdam open Sport Meetingpoint

    Lees meer
  • De Barre workout is booming!

    De Barre workout is booming! Topmodellen zweren al jaren bij Barre vanwege he...

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Palestra Sports Amsterdam
Marius Bauerstraat 233 a+b
1062AK Amsterdam

020 - 615 03 14
  • Jeugdfonds Sport

    Klik hier voor meer informatie

    Klik hier voor meer inform
  • Doorlopende korting Amsterdam

    € 5 p/m korting in Amsterdam

    Nieuw bij Palestra Sports in Amsterdam! Ontvang € 5,00 korting per maand met de Amsterdamse Stadspas!

    Lees meer
  • Gratis Consult

    Gratis Consult

    Heb je fysieke klachten of moet je herstellen van een blessure? Vraag een Gratis Consult aan!

    Lees meer
  • Elly

    "Bij Palestra voel ik mij thuis. Ik vind de persoonlijke coaching erg prettig..."

    Elly
  • "Bij Palestra binnen stappen voelt als thuis komen bij mijn familie. Erg gezellige en persoonlijke sportschool. "

    Samantha